INREDNING / STYLING

INREDNING / STYLING


söndag 30 september 2012

Höstutflykt med båt.

Första stoppet var Runö.....................sedan bar det av till Sandhamn.
Ett Sandhamn som börjat göra sig redo för vinterdvala, om man jämför med de hektiska sommarmånaderna. http://www.destinationsandhamn.se/ Att under en vacker höstdag kunna göra en dagsutflykt som denna, känns underbart. Vi bor ju numera i Stockholms härliga skärgård ,så det gäller att passa på en vacker höstdag sista dagen i september.








 SANDHAMNSSEGLARHOTELL  vida känt i seglarkretsar.



 STRINDBERGSGÅRDEN ett mysigt café under sommarmånaderna.
DYKARBAREN  kan jag rekommendera.!!

Salvatore -Fiskgryta med drag

 

  • 1 st fänkål
  • 1 stor morot (skala)
  • 150 g rotseller (skala)
  • 2 st lökar (skala)
  • 1 tsk farinsocker
  • 2 klyftor vitlök (skala och finhacka)
  • 1 st citrongräs (finhackas)
  • 3 st limeblad (finhackas)
  • 1 msk olja eller smör
  • 1 msk rosepeppar
  • ½ tsk röd thaicurry pasta
  • 2½ dl vispgrädde
  • 2 dl vittvin
  • 2 dl fiskbuljong
  • 150 g torsk (tärnas i små bitar)
  • 150 g laxfilé( tärnas i små bitar)
  • 1 kg blåmusslor (borsta och ta bort skägget)

 

  • Börja med att skära alla rotfrukter och fänkålen i1x1 cm bitar.
  • Fräs allting i en stor kastrull, lägg ned limebladen, citrongräset och vitlöken efter en stund, i med tomatpuren, rosepepparn, farinsockret och thaicurryn låt den sätta sig lite i botten, slå sedan på vittvinet låt koka upp, i med fiskbuljongen, 2 dl vatten samt grädden låt koka i ett par min lägg sedan ner fisken, koka upp, ner med blåmusslorna och på med locket, tag sedan och se efter så musslorna har öppnat sig smaksätt med salt .



Sassa

1 kommentar:

Chris sa...

Den fisksoppan ska jag göra ngn dag.
Jag skickade efter boken Adlibris, den kostade bara 150:-, billigt tycker jag.
Jag gillade den gröna dörren du hade på bild.
Nu jobbar vi vidare/KRAM C