INREDNING / STYLING

INREDNING / STYLING


torsdag 20 augusti 2009

Josef Frank en modern klassiker 1885-1967



























Formgivare, arkitekt och professor i arkitektur i New York
Österrikare som flydde till Sverige 1933. Estrid Ericsson grundaren till Svenskttenn, hade fått upp ögonen för hans talang redan på 20-talet. Samarbetet resulterade i möbler, tapetmönster och tygtryck för Svenskt Tenn. Framgången för detta företag beror nog till stor del på Josef Franks formgivning.

Det som jag tycker är så häftigt med Josef Frank och Svenskt Tenn är att det som var Östermalsdamernas högborg har blivit ett inneställe för många unga. Svenskt Tenn har fått en ny publik!! Färg och formprakten är enorm! Hur kan alla dessa mönster passa så bra ihop??
Besök Svenskt Tenn och njut!!





















































































2 kommentarer:

Stjärnor & Champagne sa...

Grattis till vinnaren. Jag har sett den live, jättefin. Nu har jag skrivit om dig på bloggen vännen. Hm du har inte sett en cykelnyckel ännu?? Hittar inte ens x-tra nyckeln, typiskt mig.

Kram till dig vännen/ A

Mamma Mimmi sa...

Hej Sassa! Tack för dina gulliga och väldigt kloka kommentarer på min blogg. Precis som du gjorde med dina barn ser jag verkligen fram emot att visa min lille sötnos att fisk inte simmar runt som fiskpinnar, morötter växer i landet och hur ett bröd växer fram under jäsduken. Tack också för alla dina inspirerande bilder! Kram Mimmi