INREDNING / STYLING

INREDNING / STYLING


söndag 12 maj 2013

Doften av nybakat bröd!!

Trivs verkligen i mitt nya kök. Jag älskar att laga mat, baka bullar och pajer. Äpplet faller inte långt från trädet. Min Mor var likadan. Det handlar inte om att passa upp och laga middagen för andra familjemedlemmar. Det handlar  mer om jag tycker om att experimentera och förvandla förhoppningsvis bra råvaror till god mat. Känner mig inspirerad och eftersom vi bor långt från affärer får jag nog tacka min lyckliga stjärna för att jag älskar att " stå" i köket. Ofta lagas måltiderna  efter Kajsa Vargs devis, man tager vad man haver. Massor av kokböcker finns i mitt kök liksom hos de flesta familjer i dag. Jag tror att det kommer ut en kokbok om dagen i detta lilla land. Jag har mina klassiker och det behövs inte så många när det kommer till recepten men om man " bara " vill bli inspirerad behövs det en hel drös!!!
Här kommer några av mina mest använda kokböcker,
 Anna och Fanny Bergenströms  KÄRLEK,OLIVER och TIMJAN
 MIN MAT av Monika Ahlberg
 Rosendals trädgårdscafé  Monika Ahlberg
 
En ny favorit är naturligtvis denna Sockerchock !! Christina Gyllner som vann hela Sverige bakar.
 
 Denna kokbok fick jag  ämnet  Hem och konsumentkunskap, som det så vackert heter nu ! Vi kallade det för Skolkök!! Försättsbladet är borta. Den har bläddrats i alltför ofta. Den heter : Bra mat bättre. Klassiska recept som är gångbara än i dag. Många handskrivna recept från vänner och släktingar samlar jag på är kära klenoder och vårdas ömt!
 Hemmets kokbok fick min mormor Ida 1925 och den bläddrar jag bara i försiktigt och fascineras av alla recept som ingen lagar idag. Ex. Soppa på fårhals, falsk sköldpaddssoppa, ugnstekt bogblad. Kulturhistoria !!
 



 
 Vad slår egentligen doften av nybakat bröd ??
Sassa

Inga kommentarer: